Τι Σημαίνει Θέληση στον Νόμο του Θελήματος;

04/07/11 by

 

Ήταν στις 8, 9 και 10 Απριλίου του 1904, όταν ο Άλιστερ Κρόουλυ δέχτηκε την αποκάλυψη του Νόμου της νέας εποχής του Ώρου από την ασώματη φωνή του Αϊβάς.
Το αποτέλεσμα αυτής της επαφής ήταν η σύνταξη του Liber Al vel Legis, του Βιβλίου του Νόμου, όπου αναγράφεται ανάμεσα στα άλλα, ο βασικός κανόνας της φιλοσοφίας του Κρόουλυ: «Κάνε αυτό που θέλεις θα είναι όλος ο Νόμος. Αγάπη είναι ο Νόμος, αγάπη υπό το θέλημα».
Για αρκετούς τα παραπάνω λόγια μοιάζουν προκλητικά. Σε συνδυασμό με την εκκεντρική ζωή του συγγραφέα τους, οι περισσότεροι μελετητές των εσωτερικών σχολών αποφεύγουν το Νόμο του Θελήματος του Κρόουλυ, φοβούμενοι πως ενισχύει τον εγωισμό, τον ηδονισμό και γενικότερα γεννά φαινόμενα αναρχίας και Εωσφορισμού.
Στην πραγματικότητα όμως η έννοια της θέλησης (στο πρωτότυπο κείμενο εμφανίζεται άλλοτε ως will και άλλοτε ως Θέλημα, λέξη γραμμένα στα Ελληνικά), δεν αφορά την ασυλλόγιστη εκδήλωση της όποιας απωθημένης επιθυμίας μας!
Ο Κρόουλυ είναι κατηγορηματικός σ’ αυτό: «Κάνε, όχι τις τυχαίες ευχές και επιθυμίες του συνειδητού νου, αλλά την αμετάβλητη ιδέα του εσώτερου εαυτού σου. Πρέπει να σκάψεις βαθιά μέσα σου και να ανακαλύψεις τι είναι – και να τον βγάλεις στο φως».
Η φιλοσοφία του Κρόουλυ μιλά για τον αληθινό πυρήνα του ανθρώπινου ψυχικού οργανισμού, για την ανακάλυψη τη δύναμης που δραστηριοποιείτε μέσα μας, γι’ αυτό που προσωπικά αποκαλώ Μυστικό Ήλιο.
Ασφαλώς, η σκέψη του είναι βαθιά επηρεασμένη από τους συλλογισμούς του Άρτουρ Σοπενχάουερ (1788-1860), ο οποίος μιλούσε για τη θέληση (βούληση – will) σαν μια κοσμική δύναμη που απλώνεται πέρα από τα όρια του ανθρώπου στο σύμπαν και διαπερνά όλα -είτε έμβια είτε ανόργανα- τα όντα του κόσμου.
Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης, στο μνημειώδες Λεξικό της Φιλοσοφίας (2005) του, γράφει σχετικά με τη θέληση στον Σοπενχάουερ: «Πρόκειται για μια ορμή τυφλή -υπό την έννοια ότι δεν δρα βάσει κάποιου σχεδίου- απεριόριστη και ακατάπαυστη. Η έσχατη εξήγηση της φύσης αλλά και της συμπεριφοράς ειδικά του κάθε όντος θα πρέπει να αναζητηθεί στη βούληση. Η επιστήμη μπορεί να περιγράψει τις φαινομενικές μόνο εκδηλώσεις των όντων, αλλά την ουσία τους την αποκαλύπτει η βούληση, που ενυπάρχει σε αυτά. Η επιστήμη, π.χ. είναι σε θέση, αναφερόμενη στα χαρακτηριστικά του πεύκου, να περιγράψει τις συνθήκες υπό τις οποίες δημιουργείται κάτι τον τρόπο κατά τον οποίο αναπτύσσεται, αλλά αδυνατεί να απαντήσει στο έσχατο ερώτημα: γιατί το πεύκο, κάτω από συγκεκριμένες αιτίες, αναπτύσσεται έτσι; Η έσχατη αιτία, που θα μας επιτρέψει να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, είναι η βούληση. Το πεύκο δημιουργείτε, υπάρχει και παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά που έχει, επειδή η βούληση την οποία κλείνει μέσα του το προτρέπει να δημιουργείται, να υπάρχει και να εκδηλώνεται με τον τρόπο αυτόν – και, όχι, λ.χ. με τον τρόπο που δημιουργείτε, υπάρχει και εκδηλώνεται ο κάκτος».
Για αυτή τη δύναμη ακριβώς μίλησε ο Κρόουλυ, για τη θέληση που δένει ερμητικά όλα τα πλάσματα της ύπαρξης με όρους συμπάθειας και τα κατευθύνει σ’ ένα μονοπάτι αγάπης, δηλαδή συνοχής, δημιουργίας και ανάπτυξης.
Η αγάπη και η θέληση είναι έννοιες ίσες στη φιλοσοφία του Θελήματος (Thelema), αφού αριθμοσοφικά δίνουν και οι δυο τον αριθμό 93. Η αληθινή θέληση είναι εξέλιξη και δημιουργία, ενώνει και γεννά, είναι πατέρας κάθε τελειότητας, η δύναμη και η κατάσταση του τελειοποιημένου ανθρώπου.
Η θέληση του Κρόουλυ δεν διαφέρει με το τέλεσμα του Ερμή, και αν ορισμένοι επιμένουν πως οι δυο αυτές έννοιες είναι απόλυτα ξένες μεταξύ τους, τους παραπέμπω στη μυσταγωγική ανάλυση του πυθαγόρειου θεωρήματος από τον Γράβιγγερ στο βιβλίο του Πυθαγόρας (1998).
Εκεί, μέσα από τα αξιώματα της γεωμετρίας και τη «μαγεία» των μαθηματικών, αναπαριστάται με τον καλύτερο τρόπο η τελείωση του ανθρώπου, όταν η προσωπική θέληση ελαττώνετε ή πιο ορθά, συμπίπτει με τη θεϊκή πρόνοια (βλέπε και Liber II). Έτσι, στο ορθογώνιο τρίγωνο των Πυθαγορείων, η οριζόντια πλευρά ή αλλιώς η θέληση του ατόμου, καθώς μειώνεται και πλησιάζει στο σημείο επαφής της κάθετης πλευράς (που εδώ συμβολίζει τη Θεία Πρόνοια), ελαχιστοποιεί την υποτείνουσα, τη γραμμή δηλαδή της Ειμαρμένης.
Τότε η βούληση του ανθρώπου γίνεται ένα με αυτήν του Θεού, τα δυο σημεία ταυτίζονται, ο μακρόκοσμος γίνεται ένα με το μικρόκοσμο και το άτομο τελειοποιείται, καθώς γίνεται μέτοχος της κοσμικής θέλησης.

Related Posts

Tags

Share This

3 Comments

  1. Γιώργος Ιωαννίδης

    Πέρα από τα παραπάνω μπορούν ασφαλώς να γίνουν περισσότερες αναλύσεις του Θελημικού moto. Όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν πιο πολλά για το θέμα, μπορούν να μελετήσουν το The Law is for All του Άλιστερ Κρόουλυ, ενώ μπορούν να μάθουν περισσότερο για την σχέση του Θελήματος με το τέλεσμα του Ερμή και τον Σμαραγδένιο Πίνακα, στο συλλογικό βιβλίο, Αλχημεία (2010) που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρχέτυπο.

  2. despot

    ena axiologo arthro to opoio axizei na diavasei kaneis…

  3. Γιώργος Ιωαννίδης

    σχόλιο από το Facebook

    Philip Aivazis
    Η προσωπικότητά μας, αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως το Εγώ μας δεν είναι η αληθινή μας υπόσταση αλλά το αποτέλεσμα της εντύπωσης στη συνείδησή μας των παρελθουσών εμπειριών της ζωής μας. Από πίσω κρύβεται η αληθινή μας φύση, ο Αληθινός μας Εαυτός. Η διδασκαλία του Θελήματος είναι ένα κάλεσμα να ανακαλύψουμε αυτόν τον Αληθινό Εαυτό και να του επιτρέψουμε να έρθει αυτός σε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον στο οποίο κινούμαστε. Το Αληθινό Θέλημα είναι η δυναμική όψη του Αληθινού Εαυτού, είναι αυτό που ο Αληθινός Εαυτός κάνει. Αν ο Αληθινός Εαυτός είναι το ουσιαστικό το Αληθινό Θέλημα είναι το ρήμα που πάει μαζί του. Αυτό είναι και το νόημα της φράσης Do what thou wilt shall be the whole of the Law. Έτσι λοιπόν το ενδότατο μέσα μας, ο πυρήνας του Άστρου μας (Hadit), συνδέεται με αυτό που είναι έξω μας, το προσωπικό μας Σύμπαν (Nuit), όταν επιτρέπουμε στον Αληθινό μας Εαυτό (Ra-Hoor-Khuit) να εκφραστεί ελεύθερα. Αυτή η ένωση του μέσα με το έξω είναι της φύσης της Αγάπης και αυτό δηλώνεται με τη φράση Love is the law, love under will. Οι άνθρωποι παρομοιάζονται με Άστρα που πορεύονται στο διάστημα και το να βρούμε την τροχιά μας, το Αληθινό μας Θέλημα είναι το Μέγα Έργο. Every man and every woman is a star.

    Το Θέλημα περιλαμβάνει μια σειρά από μεθόδους για την πραγματοποίηση αυτού του διττού στόχου αυτογνωσίας και ορθοπραξίας. Η γιόγκα, η τελετουργική μαγεία αλλά και ο έλεγχος της συμπεριφοράς χρησιμοποιούνται για να διορθώσουν τις στρεβλώσεις της προσωπικότητας και να μας φέρουν σε επαφή με το Φως του Άστρου μας. Οι μέθοδοι αυτοί χρησιμοποιούνται στα πλαίσια δύο μυητικών μονοπατιών: το ένα είναι το Μονοπάτι στην Αιωνιότητα και αφορά την ίδια μας τη Ζωή καθώς εξελίσσεται και βιώνουμε τις εμπειρίες μέσα από τις οποίες πρέπει να διδαχθούμε και να ωριμάσουμε, και το άλλο είναι το Μονοπάτι της Μεγάλης Επιστροφής όπου παίρνουμε τον αντίστροφο δρόμο από αυτόν της ενσάρκωσης με σκοπό την επιστροφή στην μη-δυϊκή κατάσταση της συνείδησης.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Σχετικά με το Χειμερινό Ηλιοστάσιο… | George Ioannidis official website - [...] Σκοτεινή Νύχτα της Ψυχής, την αφύπνιση της νικηφόρας Θέλησης από τον θόρυβο (βλ. Magick Without Tears, κεφ. 14). Και…