Τι Πραγματικά Συμβολίζει ο Μπαφομέτ;

11/10/12 by

Είναι στο Dogme et Rituel de la Haute Magie (1855) του μεγάλου γάλου αποκρυφιστή Eliphas Levi που απεικονίζεται για πρώτη φορά η γνώριμη και πολυσυζητημένη πλέον σήμερα «σφίγγα» της μύησης Μπαφομέτ.
Δυστυχώς, για τον περισσότερο κόσμο η τραγοκέφαλη αυτή φιγούρα είναι ο Διάβολος, κάτι που δεν ισχύει όμως! Αν μελετήσει κανείς προσεχτικά το έργο του Levi, θα δει πως είναι ένα ιερόγλυφο της εργασίας με το Αστρικό Φως, ένας όρος-κλειδί στη φιλοσοφία του Eliphas.
Το Αστρικό Φως είναι το αφανές, λεπτοφυές ρευστό που διαχέει τα πάντα, το μέσο δια του οποίου εντυπώνονται οι σκέψεις και μέσου του οποίου τα φαινόμενα μπορούν να επηρεαστούν.
Για το Levi λοιπόν είναι η βάση κάθε μαγικής εργασίας και, για να μπορέσει κανείς να χειριστεί το Αστρικό Φως, θα πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα στις δυνάμεις και τις πολικότητες που τον περιβάλουν. Και αυτή ακριβώς την ισορροπία είναι που παριστάνει η φιγούρα του Μπαφομέτ!
Ο τράγος συμβολίζει τη χονδροειδή, γειωμένη φύση – προσέξτε, όμως, τα αγγελικά του φτερά, που παραπέμπουν στην ουράνια φύση. Έχει γυναικεία στήθη, αλλά ανδρικό φαλλό. Τα τέσσερα στοιχεία δηλώνονται με τις οπλές που ακουμπάνε την υδρόγειο (γη), τα λέπια ψαριού στην κοιλιά (νερό), τα φτερά (αέρας) και τον πυρσό στο κεφάλι (φωτιά).
Το σκοτάδι και το φως, επίσης, εμφανίζονται στην εικόνα, μέσα από τη μαύρη και τη λευκή σελήνη, αλλά και τα δίχρωμα ερπετά που τυλίγονται στο φαλλό, σχηματίζοντας το ερμητικό Κηρύκιο.
Τι σημαίνουν, όμως, οι λέξεις που διαβάζουμε στα μπράτσα του; Εδώ βρίσκεται ουσιαστικά το κλειδί για τη χρήση του Αστρικού Φωτός…
Η ερμητική κατεύθυνση των χεριών και το αλχημικό Solve-Coagula, μαρτυρούν τον τρόπο χειρισμού του αιθερικού ρευστού. Πρώτα το Φως θα πρέπει να ακινητοποιηθεί και να συμπυκνωθεί (coagula) και, στη συνέχεια, να προβληθεί σαν ένα κύμα ενέργειας (solve).
Προσέξτε εδώ όμως μια ακόμη πολύ σημαντική λεπτομέρεια – στο Μπαφομέτ του Levi, στη θέση του τρίτου ματιού, υπάρχει μια πεντάκτινος που δηλώνει την κυριαρχία της θέλησης επάνω στο Αστρικό Φως.
Τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά; Μα φυσικά το γεγονός πως για τον έλεγχο του κοσμικού ρευστού απαιτούνται μέθοδοι κατευθυνόμενου οραματισμού, όπως οι τεχνικές που διδάσκονται στην Τάντρα και γενικά η κατάλληλη χρήση της φαντασίας. Τώρα καταλαβαίνετε γιατί τόσοι πολλοί καλλιτέχνες ασχολούνται με το occultism: ο πατέρας της χαοτικής μαγείας Austin O. Spare, ο ιδρυτής του Thee Temple ov Psychick Youth, Genesis B. P-Orridge, ο διάσημος συγγραφέας κόμιξ Allan Moore, ο χαοσοφιστής Orryelle Defenestrate-Bascule και πάρα πολλοί άλλοι.

Σημείωση: Μάθετε περισσότερα για το μυστήριο του Μπαφομέτ, στην σειρά άρθρων μου στο περιοδικό mystery (τεύχη 18, 70, 77, 80) όπως και στα βιβλία μου Δαίμονες: Οι Σκοτεινοί Άγγελοι και Νεκρονομικόν.

Related Posts

Tags

Share This

2 Comments

  1. Tulsamat

    Μια πολύ καλή βασική ανάλυση για τη διττή φύση του Μπαφομέτ, που όπως λέει και ο ίδιος ο Λεβί, αποτελεί ένα ταπεινό ιερογλυφικό. Οι παρακάτω συμπληρώσεις για όποιον επιθυμεί να εντρυφήσει περισσότερο, προκύπτουν από την επεξήγηση του ίδιου του Λεβί για το πολύπλευρο αυτό σύμβολο:

    [Απόσπασμα από την Υπερβατική Μαγεία του Ε. Λεβί]

    «Ο [Μπαφομέτ] είναι η γνώση που αναδύεται ενάντια στην ειδωλολατρεία, διαμαρτυρόμενο ενάντια στην ίδια τη τερατώδη φύση του ειδώλου. Στους Ισραηλίτες απαγορευόταν η απεικόνιση των θείων εννοιών με τη μορφή ανθρώπου ή οποιουδήποτε ζώου, άρα, στην Κιβωτό της Διαθήκης και στο ιερό, τολμούσαν να φιλοτεχνήσουν μονάχα χερουβείμ, δηλαδή σφίγγες με σώματα ταύρων και κεφάλια ανθρώπων, αετών, ή λιονταριών… Αυτά τα υβριδικά δημιουργήματα ανύπαρκτων ζώων μας δίνουν να καταλάβουμε ότι η εικόνα δεν είναι είδωλο, ούτε αναπαράσταση ζώσας οντότητας, αλλά χαρακτηρισμός και απεικόνιση από κάτι που υπάρχει μόνο στη σκέψη. Δεν προσκυνάται ο Μπαφομέτ, μόνο ο Θεός προσκυνάται, ο απρόσωπος Θεός πίσω από αυτή την άμορφη μορφή… Ο Μπαφομέτ δεν είναι θεός, είναι σύμβολο της μύησης…

    Ο τράγος… φέρει στο μέτωπό του το Σύμβολο της Πεντάλφας με μία ανοδική αιχμή, που αρκεί για να το διακρίνει ως σύμβολο Φωτός. Επιπλέον, το απόκρυφο Σημείο γίνεται και με τα δύο χέρια, δείχνοντας επάνω στη λευκή σελήνη του Χεσέντ και κάτω στη μαύρη σελήνη του Γκεμπουράχ. Αυτό το σημείο συμβολίζει την απόλυτη ισορροπία μεταξύ δικαιοσύνης (αυστηρότητας) κι ευσπλαχνίας (ελέους). Το ένα χέρι είναι θηλυκό και το άλλο αρσενικό… Ο πυρσός της Διάνοιας που καίει ανάμεσα στα κέρατα είναι το μαγικό φως της συμπαντικής ισορροπίας. Επίσης είναι μέρος της ψυχής που ανυψώνεται επάνω από την ύλη ενώ ταυτόχρονα ενώνεται με την ύλη, όπως η φλόγα ενώνεται με τον πυρσό… Το κηρύκειον, που αντικαθιστά το γεννητικό όργανο, αντιπροσωπεύει την αιώνια ζωή, η κοιλιά γεμάτη λέπια συμβολίζει το νερό, ο κύκλος που το περικλείει είναι η ατμόσφαιρα, τα φτερά πιο πάνω συμβολίζουν την άστατη ύλη. Τέλος, η ανθρωπότητα απεικονίζεται από τα δύο στήθη και τα ανδρόγυνα χέρια αυτής της σφίγγας των απόκρυφων επιστημών… Ο τρομερός Μπαφομέτ λοιπόν, όπως όλα τα τρομερά είδωλα, αινίγματα της αρχαίας επιστήμης και των ονείρων της, είναι απλά ένα αθώο, και μάλιστα ευσεβές ιερογλυφικό.»

    Συμπληρώνοντας λοιπόν:

    Solve & Coagula = διάλυση & πήξη. Πάντοτε στην αλχημική διεργασία έρχεται πρώτα η διάλυση για τον διαχωρισμό των άξιων στοιχείων από τα άχρηστα, μετά η πήξη σε στέρεα μορφή, και επαναλαμβάνεται επ’απειρον. Επειδή είναι σωστές όλες οι υπόλοιπες αλχημικές αναφορές του Λεβί, είναι αρκετά απίθανο να αντέστρεφε το συγκεκριμένο. Ακολουθώντας την αλχημική διαδικασία, πρώτα «διηλύζουμε» ώστε να διαχωρίσουμε το Φως μέσα από την ύλη (το πνεύμα ή τη θέληση μέσα από τις κατώτερες επιθυμίες), μετά το συγκεντρώνουμε και το μορφοποιούμε δίνοντάς του σαφή κατεύθυνση. Αυτό επιβεβαιώνεται από τους υπόλοιπους συμβολισμούς (Σκοτάδι, Geburah, σκληρότητα, ύλη, και Φως, Chesed, έλεος/ευσπλαχνία) – δεν γίνεται να κατευθυνθεί κάτι σε διαλυμένη μορφή, μόνο αφού επιτευχθεί η ισορροπία και του δοθεί νέα μορφή.

    Κατ’επέκταση (και σύμφωνα με τον Λεβί) δεν είναι «ερμητική» η κίνηση των χεριών αλλά ουσιαστικά καμπαλιστική….
    ” the sign of occultism is made with both hands, pointing upward to the white moon of CHESED, and downward to the black moon of GEBURAH. This sign expresses the perfect concord between mercy and justice.” Δεν σχετίζεται με τον ερμητισμό γιατί ο ερμητισμός δεν αναγνωρίζει αυτούς τους δυϊσμούς.

    • Γιώργος Ιωαννίδης

      Πολύ χρήσιμες οι προσθήκες αυτές, ευχαριστώ πραγματικά 🙂