Η Σχέση μου με το Occult
Στα πλαίσια της συνεργασίας του με την ιστοσελίδα www.strange-files.net, ο καλός φίλος Παναγιώτης Κάρδαρης, μου ζήτησε μια ειδική συνέντευξη για την σχέση μου με το occultism. Το κείμενο που ακολουθεί είναι το δημιουργικό αποτέλεσμα του διαλόγου μας, που αναρτήθηκε αρχικά στον ιστότοπο του Σωτήρη Μπαρσάκη, τον οποίο και ευχαριστώ για το ένθερμο ενδιαφέρον του.
Κύριε Ιωαννίδη, σας γνωρίζουμε αρκετά χρόνια τώρα ως ερευνητή του παραφυσικού -μέσω της ιδιότητας σας ως αρχισυντάκτη του περιοδικού mystery– αλλά και ως ψυχολόγο. Τελευταία δε, με το νέο βιβλίο σας Νεκρονομικόν: Το Μονοπάτι του Μαύρου Θεού είδαμε πως τα ενδιαφέροντα σας δεν σταματούν στο παράξενο, αλλά είστε και λάτρης του Εσωτερισμού.
Θα θέλαμε να μας πείτε κατά πόσο η Ψυχολογία ως επιστήμη επηρεάζει αυτήν την ενασχόληση σας και σε ποιο βαθμό. Σε ποιο σημείο την εμποδίζει ο ορθολογισμός της σύγχρονης επιστήμης και μέχρι ποιο σημείο την εμπλουτίζει ίσως με κάποιον τρόπο;
Το ενδιαφέρον μου για τον Εσωτερισμό σίγουρα δεν είναι καινούργιο. Άλλωστε, πολύ πριν δημοσιεύσω την έρευνα μου για τα μυστήρια του Νεκρονομικόν, είχα ασχοληθεί και με άλλα ζητήματα, κάποια από τα οποία υλοποιήθηκαν ως βιβλία – βλέπε την μελέτη μου για τον Βουδισμό Ζεν (Ο Δρόμος του Βουβαλιού, 2003), για τον μυστικισμό του Γκράαλ (Το Ιερό Δισκοπότηρο και το Μυστήριο της Αιώνιας Ζωής, 2004), την δυτική δαιμονολογία (Δαίμονες: Οι Σκοτεινοί Άγγελοι, 2006) και άλλα πολλά.
Για μένα, η μεταφυσική είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της παραδοξολογίας, καθώς μπορεί τα παραψυχικά φαινόμενα, οι εμφανίσεις άγνωστων αντικειμένων, και τα πνεύματα να αποτελούν εξαιρέσεις στους (γνωστούς σε εμάς) φυσικούς νόμους, στην πραγματικότητα όμως, θίγουν βαθύτερα ερωτήματα που αφορούν την σχέση του ανθρώπου με τον εαυτό του, με το σύμπαν όπου κατοικεί, αλλά και με το Άλλο, το υπερβατικό πεδίο δηλαδή.
Κατά συνέπεια, η έρευνα του παραδόξου είναι μια υπαρξιστική εργασία που αναπόφευκτα, οδηγεί το άτομο στην φιλοσοφία και στην μεταφυσική.
Όπως ίσως θα αντιλαμβάνεσαι, η προσέγγιση μου διαφέρει από αυτή πολλών παραδοξολόγων που εμμένουν απλά στην φαινομενολογία του αλλόκοτου. Έτσι, η δική μου στάση είναι κατά βάση φιλοσοφική, και μάλιστα ανθρωποκεντρική… γεγονός που εμπλέκει την Ψυχολογία, αφού ο ανθρώπινος παράγοντας -είτε στην παρατήρηση των φαινομένων είτε στην εκδήλωση τους- είναι πάντα πρωταρχικής σημασίας!
Αλλά και η ίδια η σταδιοδρομία μου ήταν τέτοια που με οδήγησε από τα μυστήρια του ανεξήγητου, στην μαγεία του occultism. Θυμάμαι ακόμη όταν στα έργα του βιολόγου Lyall Watson για την υπερφύση, διάβαζα γεμάτος περιέργεια (και για πρώτη φορά) για την ψυχολογία του βάθους του Καρλ Γιούνγκ. Αργότερα, όταν οι σπουδές μου με οδήγησαν σε μεγάλα πανεπιστήμια και ιδρύματα της Φροϋδικής και Λακανικής ψυχανάλυσης, συνάντησα ακόμη περισσότερους τομείς έρευνας στην φιλοσοφία, την μυθολογία, την ανθρωπολογία και την θρησκειολογία, που εμπλούτισαν την προσωπική μου δίψα για κατανόηση των μυστηρίων του κόσμου.
Η Ψυχολογία λοιπόν δεν είναι τόσο ξένη σ’ όλα αυτά, αφού είτε μιλάμε για Παραψυχολογία είτε για Ουφολογία, είτε για Αποκρυφισμό, ο άνθρωπος είναι πάντα ο κοινός παρανομαστής.
Βέβαια, όπως συμβαίνει σε κάθε τομέα, έτσι και στην Ψυχολογία υπάρχουν ποικίλες απόψεις. Πολλοί λοιπόν δεν είναι τόσο φιλικά προσκείμενοι στο παράξενο και το μαγικό, γι’ αυτό και τείνουν να απωθήσουν από την προσοχή της επιστημονικής κοινότητας τις όποιες ασυνήθιστες εμπειρίες, αποδίδοντας τες ψυχιατρικές διαγνώσεις. Η αλήθεια όμως είναι διαφορετική, αφού καθημερινά εκατοντάδες άνθρωποι σε ολόκληρο τον πλανήτη, χωρίς κανένα ιστορικό ψυχοπαθολογίας, ζούνε καταστάσεις πέρα από το φυσιολογικό.
Ευτυχώς, η πραγματικότητα αυτή έχει γίνει αισθητή από τις νέες γενιές των επιστημόνων οι οποίοι έχοντας αποκηρύξει τα παλιά ιατρικά δόγματα ως παροπιδικά εμπόδια, δέχονται να αντιμετωπίσουν το παράξενο με κάθε σοβαρότητα, καταλήγοντας μάλιστα συχνά σε πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα. Περισσότερα γι’ αυτό το θέμα όμως, θα σας παραπέμψω στο συγκλονιστικό βιβλίο του καλού φίλου και συνεργάτη Νικόλαου Κουμαρτζή, Η Λευκή Βίβλος της Παραψυχολογίας (http://psi-bible.iwrite.gr).
Είναι γνωστό τόσο από τα άρθρα σας όσο και από τα τελευταία δύο βιβλία σας πάνω στον Necronomicon Mythos, ότι ακολουθήσατε και εντρυφήσατε στο συγκεκριμένο Ρεύμα, στην μυθολογία Κθούλου και γενικά σε ότι η ιστορία των Μεγάλων Παλαιών πρεσβεύει. Θα μας ενδιέφερε λοιπόν να μάθουμε τι είναι τελικά όλο αυτό. Πρόκειται για μια νεο-μυθολογία; Ένα μαγικό σύστημα ή απλά ένα κομμάτι της φανταστικής λογοτεχνίας το οποίο βγήκε μέσα από μια ψυχοπαθολογική κατάσταση, που βίωνε ο Λάβκραφτ ή όλα αυτά μαζί;
Η ενασχόληση μου (θεωρητικά και πρακτικά) με το Ρεύμα του Νεκρονομικόν κράτησε κάτι παραπάνω από πέντε χρόνια συστηματικής έρευνας. Το παράγωγο αυτής της εργασίας ήταν οι δυο μου τόμοι Νεκρονομικόν (2008) και Νεκρονομικόν: Το Μονοπάτι του Μαύρου Θεού (2011).
Το θέμα είναι πραγματικά τεράστιο και με πολλές προεκτάσεις, συνοπτικά όμως μπορώ να σου πω ότι το mythos είναι απλά και μόνο το λογοτεχνικό δημιούργημα του Χ.Φ. Λάβκραφτ και του συγγραφικού του κύκλου. Σύντομα όμως, μια σειρά από αποκρυφιστές διέκριναν σ’ αυτό μεγάλες μυητικές αλήθειες, και ως εκ τούτου πραγματοποίησαν μια σειρά από ερμηνείες που δεν αφορούσαν πλέον το φιλολογικό κομμάτι, παρά τοποθετούσαν το όλο θέμα σε εσωτεριστικά πλαίσια. Κάπως έτσι προκύπτει η ΜυθοΜαγεία Κθούλου (ή πρακτικός Λαβκραφτισμός) που αποτελεί την εφαρμογή των στοιχείων του mythos στην μαγική άσκηση.
Ασφαλώς, σε πολλούς κάτι τέτοιο θα μοιάζει οξύμωρο – πως γίνεται να χρησιμοποιείς μαγικά οντότητες που δεν υπάρχουν έξω από την φαντασία μιας ομάδας λογοτεχνών; Πως είμαστε σίγουροι όμως πως οι θεοί που λατρεύουν οι άνθρωποι επί χιλιάδες χρόνια υφίστανται οντολογικά; Υπάρχει ο Ρα, ο Δίας και ο Όντιν; Ή μήπως αποτελούν έννοιες διαχρονικής και πανανθρώπινης σημασίας;
Πιστεύω πως αν θέλουμε να κατανοήσουμε πραγματικά τα μυστήρια του Νεκρονομικόν θα πρέπει να βρούμε απαντήσεις για την θεολογία του, όχι στην γριμοριακή σκέψη που αποζητά την απτή επαφή με εξωδιαστατικά πλάσματα, αλλά στην ψυχολογία των αρχετύπων και τον μυητικό μυστικισμό.
Το θέμα όπως αντιλαμβάνεσαι είναι λεπτό αν και άκρως ενδιαφέρον! Για περισσότερα όμως, θα παραπέμψω τους φίλους και τις φίλες στο τελευταίο βιβλίο μου, όπου και εμβαθύνω στο αίνιγμα των Μεγάλων Παλαιών, στις επικλήσεις τους, και την θεουργική φύση του Νεκρονομικόν.
Η σιγουριά της γραφής σας πάνω στoν mythos του Νεκρονόμικον καθώς και oι occult πρακτικές τις οποίες προτείνατε στο δεύτερο σχετικό με το θέμα βιβλίο σας, μας κάνει να υποθέσουμε ότι ασχοληθήκατε ενεργά με την occult διάσταση του συγκεκριμένου Ρεύματος. Θα θέλαμε να μας πείτε τι σκοπό έχει η εσωτερική εργασία με τους Μεγάλους Παλαιούς και τελικά, που σας οδήγησε αυτή η αναζήτηση;
Όπως είπα και νωρίτερα ασχολήθηκα και πρακτικά με το Ρεύμα, θέλοντας να κατανοήσω καλύτερα αν και σε τι βαθμό ισχύουν οι θεωρίες που έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς για το ζήτημα.
Αν και στο βιβλίο μου Νεκρονομικόν: Το Μονοπάτι του Μαύρου Θεού εξηγώ τα πάντα με λεπτομέρειες, συνοπτικά μπορώ να σου πω πως η αληθινή μαγεία του Νεκρονομικόν είναι ψυχανωδική. Αποτελεί μια μύηση στην Νύχτα του Πάνα, ένα πέρασμα δηλαδή στις γοτθικές πλευρές της ανθρώπινης ψυχής που στόχο έχει την εξερεύνηση αυτού του πεδίου και την νικηφόρα έξοδο στα ανώτερα πλάνα.
Όπως αντιλαμβάνεσαι, η προσέγγιση μου δεν θυμίζει σε τίποτα την γριμοριακή μαγεία όπου ο μάγος ζητά να επιτάξει τις στρατιές των δαιμόνων προς όφελος του. Αν οι αναγνώστες ψάχνουν στο δίτομο έργο μου αυτό το είδος γρήγορης μαγείας, δεν θα το βρούνε! Το Ρεύμα του Νεκρονομικόν αγγίζει βαθιά σημεία της ανθρώπινης ψυχολογίας και αφορά καίρια ζητήματα της μεταφυσικής που δεν έχουν να κάνουν σε τίποτα με την μαγγανεία και την δαιμονολατρεία.
Όσον αφορά το που με οδήγησε αυτή μου η αναζήτηση… σε ένα εντελώς καινούργιο πεδίο έρευνας, έξω από το Ρεύμα του Νεκρονομικόν! Ορισμένοι μπορεί να πούνε πως αυτή μου η διαφοροποίηση, είναι εγκατάλειψη. Στην πραγματικότητα είναι εξέλιξη καθώς το μονοπάτι της εσωτερικής μας ανάπτυξης είναι μακρύ και είναι λάθος να το περιορίζουμε με ταμπέλες και δόγματα.
Εργάστηκα σοβαρά με το Ρεύμα για αρκετά χρόνια, αλλά οι ίδιες μου οι εμπειρίες με οδήγησαν σε κάτι νέο και μεγαλύτερο. Δεν μπορούσα λοιπόν παρά να περάσω σ’ ένα νέο στάδιο εργασίας, έχοντας μάθει από τις επιλογές του παρελθόντος και βαδίζοντας μπροστά με ελπίδα και περισσότερη δίψα για γνώση.
Αν δεν κάνω λάθος, αναφέρεστε στο Θέλημα του Άλιστερ Κρόουλυ. Ποια είναι η γνώμη σας γι’ αυτό τον τόσο παράξενο άνθρωπο που πολλοί κατηγορούν για Σατανιστή;
Ο Κρόουλυ δεν είχε καμία σχέση με τον Σατανισμό. Όπως και ο ίδιος είχε δηλώσει πολλές φορές, δεν ήταν Σατανιστής και ούτε οι πρακτικές του σχετίζονται με την δαιμονολατρεία. Πως θα μπορούσε άλλωστε, αφού η μαγική του πρακτική ήταν εκτός της Χριστιανικής κοσμολογίας!
Ο Κρόουλυ κατάφερε να συνδυάσει διαφορετικές παραδόσεις από την Ανατολή και την Δύση, σ’ ένα καινούργιο λειτουργικό τύπο μυστικισμού, πολύ κοντά στις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Το έκανε δίνοντας έμφαση στον άνθρωπο και στο Είναι του που είναι μέρος του Θείου.
Πολλοί θεωρούν πως η θεμελιώδης αρχή του Θελήματος -το «Κάνε αυτό που θέλεις θα είναι όλος ο Νόμος»- προωθεί την ανηθικότητα, τον ηδονισμό και την αναρχία. Στην πραγματικότητα ο Κρόουλυ εξηγεί σε δεκάδες έργα του πως δεν πρέπει να ταυτίζουμε την θέληση μας με τις πρόσκαιρες επιθυμίες μας, αλλά με ένα βαθύτερο κομμάτι της ψυχής που σκοπός του είναι να μας αναδείξει οδηγώντας μας σε Γνώση και Επικοινωνία με το Ανώτερο.
Βέβαια πολλοί αδυνατούν να πιστέψουν πως ο Κρόουλυ μίλησε για όλα αυτά εξαιτίας της ταραχώδης προσωπικής του ζωής. Στην πραγματικότητα όμως, οι περισσότεροι επικριτές του, δεν έχουν διαβάσει ούτε ένα από τα βιβλία του, κατακρίνοντας τον απλά, μέσα από το πουριτανικό πρίσμα, αγνοώντας τις ιστορικές συνθήκες αλλά και την εσωτερική σημασία του σεξ! Παρόμοιες δυσκολίες συνάντησε και εξακολουθεί να έχει η Φροϋδική σχολή της ψυχανάλυσης. Μόνο που και στις δυο περιπτώσεις, το σεξ δεν ορίζεται ως αυτοσκοπός της ύπαρξης του ανθρώπου αλλά αναπόσπαστο μέρος της ψυχικής του εξέλιξης. Δυστυχώς, ελάχιστοι κατανοούν αυτή την διαφορά…
Συχνά στα κείμενα σας κάνετε λόγο και για την Τεχνομαγεία. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό το θέμα;
Πιστεύω πως η Τεχνομαγεία είναι το άμεσος επόμενο βήμα όσον αφορά την πορεία της Μαγείας μέσα στην ιστορία. Έτσι, αν από τον Σαμανισμό περάσαμε στον Ερμητισμό και πλέον σήμερα στον Χαοτικισμό, θεωρώ πως το αύριο ανήκει σε ένα καινούργιο τύπο μαγική δράσης που θα σημάνει και μια εντελώς ριζοσπαστική θεώρηση του κόσμου.
Ήδη μέσω του τρανχιουμανιστικού κινήματος και της θεωρίας του singularity που διατύπωσε ο Raymond Kurzweil, βαδίζουμε τα πρώτα βρεφικά στάδια της μελλοντικής Τεχνομαγείας που το κύριο εξωτερικό χαρακτηριστικό της θα είναι η ενίσχυση της ανθρώπινης ικανότητας για αντίληψη και επεξεργασία.
Όπως δηλαδή σήμερα ο μάγος χρησιμοποιεί τα διάφορα εργαλεία (το ξίφος, τα τάλισμαν, τα θυμιάματα κ.α.) για να επιτελέσει το έργο του, έτσι ο μάγος του αύριο θα χρησιμοποιεί καινούργια εργαλεία για να πραγματοποιήσει τους ίδιους ακριβούς στόχους – εναλλακτικές καταστάσεις συνειδητότητας και την επαφή με το υπερβατικό.
Είναι όμως μόνο αυτός ο στόχος της Μαγείας; Ασφαλώς όχι! Η αυτογνωσία και η μεταμόρφωση (ή πιο σωστά η αυτοπραγμάτωση) του εαυτού είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της Τέχνης γι’ αυτό και ο τεχνομάγος -όπως τουλάχιστον τον οραματίζομαι- δεν θα είναι ένας θαυματουργός αλλά ένας μοναστικός ασκητής που θα χρησιμοποιεί τα λεπτεπίλεπτα εργαλεία της (μετά)μοντέρνας μηχανικής για να βιώσει σε μεγαλύτερο βάθος και με μεγαλύτερη καθαρότητα τα εσωτερικά μυστήρια.
Και περιγράφω τον τύπο αυτό της μαγείας ως μοναστικό διότι η μηχανική ενίσχυση απαιτεί τεράστια δύναμη αυτοελέγχου και πνευματική ισορροπία ώστε να μπορέσει κανείς να ανταπεξέλθει το σοκ από την διεύρυνση των ορίων της αντίληψης. Για να καταλάβετε τι εννοώ, αναλογιστείτε την αντίδραση ενός καθημερινού αμύητου ανθρώπου όταν στα πλαίσια μιας ιερής τελετής κάνει χρήση από ισχυρά ενθεογενή!
Βέβαια, όπως είπα και προηγουμένως, η Τεχνομαγεία ανήκει ακόμη στον φουτουρισμό και κανείς δεν μπορεί να ξέρει ακριβώς τι μορφή μπορεί να λάβει, και ποια νέα διλλήματα θα προκαλέσει. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος όμως πως ο τεχνομάγος του μέλλοντος θα ενσαρκώσει τον πραγματικό μετά-άνθρωπο που τόσες και τόσες σχολές εσωτερισμού επιδιώκουν να καλλιεργήσουν αιώνες τώρα, μέσα από ποικίλες τεχνικές και τύπους. Ο σκοπός παραμένει ίδιος, αυτό που αλλάζει είναι τα μέσα.
Κύριε Ιωαννίδη βλέπω στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης την αυξανόμενη συμμετοχή των χρηστών σε ομάδες ή σελίδες απόκρυφου ενδιαφέροντος και την ανάγκη τους να αναζητήσουν μια άλλη πλευρά του κόσμου η οποία είναι κρυμμένη. Πιστεύεται πως ο άνθρωπος σήμερα βιώνοντας καταστάσεις δύσκολες και κοσμογονικές πολλές φορές, καταφεύγει στον εσωτερισμό και τον αποκρυφισμό, επειδή θέλει να βρει ένα άλλο νόημα στην ζωή του; Πόσο θετικό ή αρνητικό μπορεί να είναι αυτό για τον occult χώρο και γενικά πως εσείς βλέπετε την απόκρυφη σκηνή και το μέλλον της στην χώρα μας;
Η ερώτηση αυτή θίγει πολλά διαφορετικά θέματα… Καταρχήν είναι λάθος να ταυτίζουμε την (οποιαδήποτε μορφής) ιντερνετική δράση ορισμένων με την γενικότερη occult σκηνή της χώρας. Ας μην ξεχνάμε, πως την τεχνογνωσία, την διάθεση και τον χρόνο για τα chat, τα forum και τα προσωπικά blog δεν την διαθέτει το σύνολο των ανθρώπων που εργάζονται πάνω στον εσωτερισμό. Γνωρίζω δεκάδες ανθρώπους που είτε συνειδητά δεν θέλουν να συμμετέχουν σ’ αυτό το είδος κοινωνικής δικτύωσης ή που απλά παρακολουθούν τα όσα συμβαίνουν στον κυβερνοχώρο διατηρώντας τις ανησυχίες τους σε προσωπικό επίπεδο.
Έτσι, αυτό που συμβαίνει σήμερα στον ψηφιακό κόσμο δεν είναι μια ακριβής εικόνα της αλήθειας, παρά ένα παραποιημένο είδωλο, που επιβεβαιώνει για πολλοστή φορά τον χαρακτηρισμό του internet ως «εικονικό σύμπαν».
Όσον αφορά την αναζήτηση ενός άλλου νοήματος που αναφέρεις – νομίζω πως η διατύπωση δεν είναι σωστή καθώς στην πραγματικότητα ποτέ δεν αναζητούμε κάτι άλλο, παρά το ίδιο το νόημα μέσα στον λαβύρινθο του καθημερινού!
Ως έτσι, χαιρετίζω οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια γίνεται με γνήσιο μεράκι και δίψα για γνώση. Το ψηφιακό σύμπαν βέβαια κρύβει περισσότερους μινώταυρους, και γι’ αυτό οι φίλοι συνοδοιπόροι θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεχτικοί. Όπως όμως συμβαίνει και με κάθε μέσο, έτσι και το internet μπορεί να αποτελέσει μια καλή γέφυρα προς τον κόσμο των νέων ιδεών… χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει πως μπορεί να αντικαταστήσει την σημασία της εμπειρίας και της άσκησης.
Τέλος, και σχετικά με την σύνδεση της Κρίσης με την αυξημένη ιντερνετική κίνηση στις ιστοσελίδες του occult, δεν θα ήθελα να προβώ σε βιαστικά συμπεράσματα! Μην ξεχνάμε πως ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι ο κινηματογράφος καθώς την τελευταία δεκαετία, η νέα γενιά έχει εξοικειωθεί σε μεγάλο βαθμό με έννοιες και εικονογραφίες της μαγείας, του αποκρυφισμού και της θαυματουργίας μέσα από blockbuster παραγωγές.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ την εικόνα μιας εφήβου που είχα συναντήσει κάποτε στο occult βιβλιοπωλείο Watkins, όπου στο ένα χέρι κρατούσε το τελευταίο μυθιστόρημα της J.K. Rowling ενώ με το άλλο ξεφύλλιζε διάφορους τίτλους στο ράφι με τα βιβλία για την Wicca!
Δεν θα εκπλαγώ πάντως αν μια επίσημη έρευνα δείξει πως λόγο της κοινωνικοοικονομικής μας κατάστασης περισσότεροι Έλληνες έχουν στραφεί στην μελλοντολογία και στις μαγικές τέχνες για να βρούνε εύκολη και γρήγορη λύση στα προβλήματα τους.
Η πραγματική Μαγεία όμως δεν βρίσκεται στο τραπέζι της χαρτορίχτρας και στις σημειώσεις του αστρολόγου. Ακόμη και η ανάγνωση ή η βιβλιοσυλλογή τίτλων με εσωτερικό (ή ψευδοεσωτερικό) περιεχόμενο δεν μπορεί να υποκαταστήσει την μυητική εργασία.
Από την άλλη, ποιος ξέρει… ίσως η Κρίση να προσφέρει μεγαλύτερες οφειλές στον Εσωτερισμό καθώς περισσότεροι άνθρωποι θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσουν τις ζωές τους για να ανακαλύψουν πως αυτό που όριζαν μέχρι πρόσφατα ως πραγματικό, δεν ήταν παρά μια ψευδαίσθηση και ως έτσι, να αναζητήσουν τις κατάλληλες σχολές και τους σωστούς δασκάλους για να βρούνε τον χαμένο τους εαυτό μακριά από την κοινωνία της ικανοποίησης που σταδιακά φαίνεται να σβήνει.
Κλείνοντας την απάντηση μου, θα ήθελα να σημειώσω πως περισσότερα για την σχέση (ανάπτυξης ή παρακμής;) του internet με τον αποκρυφισμό θα μιλήσω στο μεγάλο συνέδριο που πραγματοποιεί το metafysiko.gr στις 28 Ιανουαρίου 2012 στην Αθήνα. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε το επίσημο site της ημερίδας στο www.metacon.gr
Σήμερα στην Ελλάδα αλλά και παγκόσμια βλέπουμε και βιώνουμε μια κρίση, όχι μόνο οικονομική αλλά κρίση αξιών και θεσμών. Μπορείτε να μας πείτε ποια είναι κατά την γνώμη σας η εσωτερική διάσταση του όλου θέματος; Επενεργεί η σημερινή παγκόσμια κρίση και κάθε κρίση σαν ένας είδος αλχημικής διεργασίας όπου η ανθρωπότητα θα πρέπει σαν σύνολο να αναζητήσει την παραγωγή της δικής της Φιλοσοφικής Λίθου, και ποια θα ήταν αυτή;
Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως υπάρχουν πολλά κοινά ανάμεσα στην Κρίση και στα στάδια μύησης (βλ. το κεντρικό αφιέρωμα στο περιοδικό Άβατον τ. 113 – www.metaekdotiki.gr). Κατά την γνώμη μου, η Κρίση που ζούμε σήμερα δεν είναι μια αποτυχία του οικονομικού συστήματος αλλά της μέχρι τώρα ψυχολογίας. Κατά συνέπεια, η Κρίση δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό, για την αλλαγή οπτικής γωνίας.
Ασφαλώς το θέμα είναι αρκετά μεγάλο, πολυπαραγοντικό και σε πολλές περιπτώσεις, αρκετά ευαίσθητο. Πιστεύω όμως, πως όσοι φίλοι θέλουν να εμβαθύνουν αποκρυφιστικά στο όλο ζήτημα, θα πρέπει να μελετήσουν την κάρτα Ο Πύργος από την τράπουλα Ταρώ. Μάλιστα, υπάρχει ένα εξαιρετικό συλλογικό βιβλίο από τις εκδόσεις Scarlet Imprint με τίτλο XVI: Bringing Down the House of God που εξετάζει σε βάθος την τρέχουσα διεθνή κατάσταση μέσα από την σκοπιά του occultism.
Όσον αφορά την Φιλοσοφική Λίθο… κάθε στιγμή στην ζωή ενός εσωτεριστή είναι κομμάτι της αλχημικής του πορείας. Ο άνθρωπος που αναζητάει την γνώση δεν πρέπει να πτοείτε από τα όσα συμβαίνουν γύρω του. Ο στόχος του είναι ξεκάθαρος και ανεξάρτητος από τις κοινωνικές εξελίξεις που έρχονται και παρέρχονται. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με το εσωτερικό του διαμάντι που κρύβει την απόλυτη θέληση, για ζωή, αγάπη, ελευθερία και φως.
Αυτό θα πρέπει να είναι ο οδοδείκτης στην ζωή του καθένα μας, και όχι οι σειρήνες της γκρίζας κοινωνίας όπου χάσαμε τον εαυτό μας.
Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη…μπράβο!!!